Ratten !! - Reisverslag uit Deshnoke, India van Hans en Marja - WaarBenJij.nu Ratten !! - Reisverslag uit Deshnoke, India van Hans en Marja - WaarBenJij.nu

Ratten !!

Blijf op de hoogte en volg Hans en Marja

26 Oktober 2012 | India, Deshnoke

Namaste,

Vandaag voor de tweede dag Bikaner. Een echte luxe na de 138km van gisteren en we voelen ons weer top.
Wat is India toch hectisch. Een spoorlijn kieft dwars door de oude stad. De huizen staan twee centimeter van de rails
De slagbomen worden door een oud vrouwtje al 10 min van te voren gesloten. Je vraagt je af waarom?. Want de mensen met brommers, fietsen en wandelaars hebben hier dik malling aan.
Zelfs tot de laatste seconde voor de trein luid teterend aandendert steken ze nog over. De laatste bromfietser heeft aan 10cm genoeg!
De politie (hier bewapent met een stok) kijkt er naar en hij doet niets.
Hans was aan het filmen. Ik dacht: nou , dit wordt een leuk bloederig filmpje voor Youtube.
Maar nee, alles liep goed af. (gelukkig maar)

Vandaag met een overvolle lokale bus ( 30 km van Bikaner) naar de rattentempel. ( Karni Mata tempel)
Wat een bekijks. De Indiers nemen deze plaats zeer serieus, ze knielen, bidden ,gaan er op de grond liggen en raken de stenen aan.
In de omgeving van de rattentempel staan volop kraampjes met snoep, eten ,speelgoed en eten voor de ratten .
Het is een bijzonder heilige plaats voor de mensen in India.

Het verhaal is: dat een kind van Karni Mata was verdonken. Zij had een heilge gevraagd om het kind weer tot leven te roepen.
De heilige zei dat hij dat alleen kon doen als het kind gereincarneerd werd als rat.
En dat al haar familie leden nooit dood zullen gaan omdat zij eveneens als rat zouden worden gereincarneerd.

In de tempel leven duizenden ratten . Als je toevallig een witte rat ziet dan mag je een wens doen.
Ook als een rat over je voeten loopt dan brengt het geluk.
Dan te bedenken dat ik thuis mijn longen uit mijn lijf gil als ik een rat of muis zie.
En nu loop ik op blote voeten ( dat moet namelijk) door de tempel.
In het begin vond ik best vies en griezelig maar uiteindelijk ga je eraan wennen.
De meeste ratten zagen er niet goed uit. Ze hadden vieze plekken en sommige lagen meer dood dan levend op de grond.
Ze waren duidelijk overvoerd.
Ondertussen werd er prachtige tempelmuziek gespeeld en soms begon iedereen spontaan heilige liederen te zingen.
Al met al - weer een leuke belevenis.

Straks weer heerlijk douchen en vanavond gaan we weer een hapje eten op het dak van ons hotel.
Elke avond wordt er lokale muziek speeld met een danseres.
Genieten toch.

Morgen gaan we 60 km fietsen naarde volgende heilge plaats.
Ik ben benieuwd hoe ons slaapplaatsje daar uit zal zien. .
Normaal gesproken blijven daar alleen wat pelgrims slapen en we hoorden dat ze er niet zo van toeristen houden.
En dat het ZEER eenvoudig was.
Als ik mij maar kan wassen en als ze geen kakkerlakken zijn ben ik al blij. Maar of dat zal beuren?????

Tot horens, Marja & Hans






  • 26 Oktober 2012 - 12:30

    Trudy En:

    Lieve Hans en Marja,
    Nu heb ik wel heel veel bewondering voor jullie uitdagingen. Wat een lef om tussen de ratten te lopen!!! Ik grilde volop bij het verhaal en kan gewoon niet geloven dat jullie dat durven! Hebben jullie ze ook lekkernij gegeven of hadden ze genoeg aan jullie tenenkaas? Wij genieten van de foto's en dit soort verhalen. Ga zo door en nog heel veel plezier!
    dikke kus van mij en Rob

  • 26 Oktober 2012 - 13:02

    Ad En Thea Veltman:

    Hallo Marja en Hans
    Ik heb jullie reisverslagen met veel plezier gelezen.Ook veel bewondering voor zo'n vakantie .
    Jullie moeten wel een bere conditie hebben om 138 km te fietsen.De wegen zijn niet zo goed te gaan als hier , en dan de warmte.En de tempel met ratten ik krijg er kippenvel van.
    Het is wel een belevenis die je maar met weinig kunt delen.Geniet en kijk goed uit.Ik blijf jullie reis volgen .
    Groetjes Ad en Thea

  • 26 Oktober 2012 - 14:21

    Wies Groot:

    Hallo Marja en Hans,

    Wat een moed om met blote voeten door die rattentempel te lopen.
    Jullie verleggen wel letterlijk en figuurlijk jullie grenzen. Top!

    In Enkhuizen gaat alles z'n gangetje. Het is heerlijk helder herfstweer. Geen ratten, hoewel.....
    Groetjes van Loek en Wies

  • 26 Oktober 2012 - 15:07

    Lies:


    Hoi Marja en Hans,

    Genieten jullie verhalen! Alsof ik zelf ook weer even terug ben in India. Die rattentempel is waanzinnig he? Toen ik er was werden zelf babietjes met hun gezichtjes tegen de rtatten aangehouden. En dan dat super smalle 'gangetje' naar het heligdom waar je bijna platgdrukt wordt tussen de hekken... Bikaner zelf vond ik ook wel erg leuk. Als ik jullie foto's wil bekijken plopt er constant zo'n irritante reklame van de belastingdienst op. Maar ik ga 't nogmaals proberen.
    Geniet van alle indrukken en tot wacht in spanning op jullie andere belevenissen en berichten.

    Groet, lies

  • 26 Oktober 2012 - 21:28

    Veronica:

    Na de bizarre ervaring met de ratten kunnen jullie .........
    Heerlijk fris en fruitig genieten van jullie hapje op het dakje van het hotel !

    Iedere dag ....biedt nieuwe perspectieven .. geniet ervan !!!!
    Dikke knuffel ,Veronica

  • 27 Oktober 2012 - 15:50

    Riet:

    Bedankt voor je uitvoerige verslag. Kben blij dat ik tweehoog woon en hier geen "heiligdommen"zijn waar je doorheen moet lopen.
    Kbewonder je moed. En nu op naar de volgende tempel met.....?????
    Succes verder liefs van Henc en Riet

  • 29 Oktober 2012 - 11:48

    Martha:

    lieve Globetotters...ook over ratten! kunnen jullie niet een paar meenemen naar Nederland...hier jongt het wel weer aan...krijgen we hier ook zo'n leuke tempel...jullie heffen dan entree voor voedsel!!
    wij wachten op de volgende spannende verhalen...ik bedoel...griezelverhalen!
    geniet ervan...zó anders is alles...geweldig! rattenvlees is misschien ook een delicatesse...misschien uit te proberen?
    met mij gaat het nu een stuk beter...na te zijn gestopt...daar geniet ik ook van.
    heel veel liefs van Sjef en Martha

  • 29 Oktober 2012 - 11:48

    Martha:

    lieve Globetotters...ook over ratten! kunnen jullie niet een paar meenemen naar Nederland...hier jongt het wel weer aan...krijgen we hier ook zo'n leuke tempel...jullie heffen dan entree voor voedsel!!
    wij wachten op de volgende spannende verhalen...ik bedoel...griezelverhalen!
    geniet ervan...zó anders is alles...geweldig! rattenvlees is misschien ook een delicatesse...misschien uit te proberen?
    met mij gaat het nu een stuk beter...na te zijn gestopt...daar geniet ik ook van.
    heel veel liefs van Sjef en Martha

  • 29 Oktober 2012 - 11:48

    Martha:

    lieve Globetotters...ook over ratten! kunnen jullie niet een paar meenemen naar Nederland...hier jongt het wel weer aan...krijgen we hier ook zo'n leuke tempel...jullie heffen dan entree voor voedsel!!
    wij wachten op de volgende spannende verhalen...ik bedoel...griezelverhalen!
    geniet ervan...zó anders is alles...geweldig! rattenvlees is misschien ook een delicatesse...misschien uit te proberen?
    met mij gaat het nu een stuk beter...na te zijn gestopt...daar geniet ik ook van.
    heel veel liefs van Sjef en Martha

  • 30 Oktober 2012 - 19:15

    Lieuwe En Ria Feenstra:

    hallo Marja en Hans,

    mijn computer is kapot en nu zit ik achter de computer van Lieuwe en mail via mijn g mail adres.
    het quicknet e-mail adres, waar jullie de verslagen naar toe sturen is niet te gebruiken en te bereiken.
    zouden jullie de berichten naar mijn g mail willen sturen?
    we willen ze natuurlijk wel graag blijven lezen!
    dus het nieuwe e-mail adres is: riafeenstragroot@gmail.com

    groetjes Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Deshnoke

fietstocht door Rajasthan

~~ 2500 km

Recente Reisverslagen:

14 December 2012

HELLO HI !!!!!

10 December 2012

aapjes !!!!

07 December 2012

INCREDIBLE INDIA

29 November 2012

Reis vol tegenstellingen

24 November 2012

Indiase Sex & Dansende Kamelen
Hans en Marja

Actief sinds 23 Sept. 2012
Verslag gelezen: 684
Totaal aantal bezoekers 27210

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2012 - 13 December 2012

fietstocht door Rajasthan

Landen bezocht: